21 august 2014

Lad os lige snakke etik...


Nu har jeg jo fået baby på hjernen - og i maven! Og for nogle måneder siden opdagede jeg det engelske børnetøjmærke Caramel Baby&Child - som Victoria Beckhams datter Harper vist i øvrigt også bliver set i. De har så mange fine ting som er sådan lidt retro, men på en meget moderne måde og med helt vildt lækre snit. Vil dog sige at priserne heller ikke lige helt kan sammenlignes med H&M. Jeg opdagede mærket fordi jeg faldt over de flotte mørkegrå smækbukser til højre på billedet. Jeg MÅTTE bare have dem til vores nye baby. Så jeg har ventet med længsel på deres nye efterår/vinterkollektion og i går opdagede jeg at den var landet. MED de formidabelt nuttede smækbukser, som jo også er ret kønsneutrale og passer til nærmest alt. Til min kæmpestore skræk opdagede jeg dog at de indeholder 20% angora. Og hvad så? Det er jo et naturmateriale og måske noget af det blødeste der findes - så hvis man ikke er bange for allergi, hvad er så problemet? Angorakaninernes pinsler!! Det er ikke så mange måneder siden jeg fandt ud af at angorakaniner faktisk bliver flået levende! Kald mig bare naiv, for det er jeg vel ret beset men jeg må indrømme at jeg aldrig i livet har haft anden forestilling end at de da bliver klippet, ligesom et får? Reality-check! Det er desværre ikke sandheden. I hvert fald ikke i Kina. Og nu er det sådan at vi forbrugere jo gerne vil betale så lidt som muligt - efter min mening endnu en gang på bekostning af dyrevelfærd.
Jeg har ikke fundet noget sted der forsikrer at angorakaniner ikke bliver flået levende, så det er jo ikke noget godt tegn.
Nu håber jeg at undgå at blive stævnet for at "svine" nogle firmaer, men hvad vi alle kan gøre er jo at lade være med at købe produkter der indeholder angora indtil vi er forsikrede om at kaninerne bliver behandlet ordentligt. Så for alt i verden; undersøg hvad tøjet er lavet af før du køber det! Nogle af H&M's produkter indeholder også angora, så vær opmærksom.
Men jeg er en nådesløs shopper og jeg skal nok få fingre i noget der ligner det jeg ønsker mig, så jeg faldt ret hurtigt over et par smækbukser i grå merinould - økologisk og med en masse forsikringer om at der INGEN skadelig kemi er i hverken uld, knapper eller nogen del a produktionen. Meget imponerende indtil videre, men jeg mangler lidt viden om dyrenes velfærd. Nogle økologiske certifikater kræver dog dokumentation for dyrevelfærd også, så jeg er fuld af håb.
Jeg har faktisk rettet henvendelse til begge firmaer for at høre hvad de gør for at sikre sig at dyrene ikke lider overlast, men min BØN TIL DIG er at du går ud fra at angorauldet er "høstet" fra en kanin der skreg af smerte (og det fra et dyr der ellers ikke siger noget).

De lysegrå økologiske smækbukser er fra Disana og kan fås til lidt under 200 kr. i engelske webshops (nærmere 300 kr. i danske) og de mørkegrå er fra Caramel Baby&Child til noget der ligner 700-800 kr.


Bonus-info: både Pompdelux og Norlie åbner deres webshop med de nye efterår/vinterkollektioner, som jeg er ret interesseret i, 1. september. Så der er også mulighed for lækre sager til baby og børn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...