20 september 2013

People vs. Vintage


Nu er min smukke, smukke brudekjole endelig kommet frem! Desværre trænger den lidt til en kærlig hånd. Og gæt hvad - INTET renseri vil tage den! De mener den er for skrøbelig. Jeg har jo selv haft den i hånden og jeg er ikke enig. Den kan formentlig godt tåle det. Så den kan simpelthen ikke renses, når ingen vil påtage sig opgaven. Den har nogle pletter og er også lidt gullig. Men hun er fra 40'erne eller 50'erne.
Det er ikke første gang stolen sættes for døren i forhold til vintage. De fleste vintagekjole kommer uden vaskemærke og i alle tilfælde anbefales det at sende dem til rens. Dyrt og besværligt! Jeg spurgte de meget kompetente "husmødre" på www.husmoderen.dk om de har en god fidus til at vaske disse gamle kjoler - læs deres svar! Jeg skriver et indlæg om Zeldas nye liv, når hun er helt klar (hun er en super lækker lidt film noir-agtig 50'er kjole). Det korte med det lange er at uldkjolerne kunne ordnes hjemme.
I min store panik over ikke at kunne finde et renseri til at tage "Bella" (brudekjolen) fandt jeg frem til en tråd hvor folk snakker om at vaske brudekjole i maskinen. Nu skal det lige siges at Bella har et helt enormt stort skørt, så jeg er ikke sikker på om hun kan være i vaskemaskinen. Men det er måske min eneste redning! Jeg er nærmest overbevist om at hun er syntetisk stof (måske med bomuldsbroderi), og det er sådan set godt i forhold til om hun kan tåle en vask. Hun består af meget store dele tyl og blonde (se preview på billedet ovenfor)!! Jeg læste for resten at en der ejer et renseri mener at tøjet bliver mere rent af at blive vasket med vand!!

Jeg ville ønske at renseribranchen virkede en anelse mere kompetent og faktisk f.eks. gjorde det de mener de kan - at rense brudekjole! Nu må jeg snart også finde en anden opbevaringsplads til Bella, da en papkasse ikke er od (og hvorfor er alle pakker fra Postdanmark våde disse dage? IIIIIIH!!).

Update: Muligvis har jeg fundet en der kan hjælpe via Den Gamle By i Aarhus, som jo har en fantastisk samling a gammelt tøj. Det ville være så smukt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...